صفحه اصلی » مقالات » موزاییک و عوامل تاثیرگذار بر کیفیت آن(بخش اول)

موزاییک و عوامل تاثیرگذار بر کیفیت آن(بخش اول)

تعداد بازدید: 4693 بازدید
نویسنده: PGR
زمان انتشار: ۹۸/۰۸/۲۰

 

موزاییک:

کفپوشی است متراکم شده از مصالح سنگی وسیمان که با ضخامت کم ودر ابعاد واشکال (معمولاچهار گوش یا اشکال دیگر هندسی)ساخته می شود وکیفیت آن بستگی به خواص مکانیکی و فیزیکی آن دارد و موزاییک ها به صورت تک لایه و دو لایه هستند که:

 

موزائیک تک لایه:

موزائیکی است که از سنگدانه های مناسب با مخلوطی از سیمان سفید یا خاکستری وآب ساخته شده اند وممکن است به این مخلوط مواد مضاف نیز اضافه گردد.

 

موزائیک دو لایه:

موزائیکی است که از یک لایه رویی با ترکیبی مشابه ترکیب موزائیک تک لایه و یک لایه زیرین که به لایه بتن پایه معروف است ساخته شده است که سطح زیرین آن بعد از نصب نمایان نیست.

با توجه به اینکه موزائیک نوعی بتن است دانستن خواص وآزمایشات و عوامل تاثیر گذار بر بتن باید مورد مطالعه قرار گیرد.

بتن چیست؟

بتن سنگ مصنوعی است که از مخلوط شدن مواد زیر حاصل می شود و دارای مقاومت فشاری قابل توجهی است به طور کلی می توان بتن را مجموعه ای از موارد زیر دانست:

۱-دانه های سنگی(شن وماسه پودر سنگ وشیشه)

۲-سیمان

۳-هوا

۴-آب

۵-مواد مکمل ومضاف

سنگدانه ها در بتن تقریبا ۴/۳ حجم آنرا تشکیل می دهد وسیمان ۴/۱ حجم بتن را تشکیل می دهد از این رو کیفیت و توزیع اندازه ذرات آن از اهمیت خاصی برخوردار است. سنگدانه ها نه تنها در مقاومت بتن تاثیر دارند

بلکه باعث دوام و پایداری بیشتر نیز می گردد. میزان توزیع ذرات به وسیله منحنی دانه بندی تعیین می گردد . وکیفیت سنگها با توجه به نوع سنگ در نظر گرفته می شود.

در روی این کره خاکی سنگها می توان به سه دسته تقسیم کرد:

سنگهای رسوبی شامل آهک ژیپس و… که از مقاومت کم بر خوردارند و تشکیل آنها بر اساس نشت رسوب در کف دریاچه ها واقیانوسها در طول زمان است. این سنگها لایه لایه می باشند.

سنگهای دگرگون که معروفترین آنها مرمر است به دلیل نفوذ گدازه های آتشفشانی در سنگهای رسوبی تشکیل می گردد و مقاومت بهتری نسبت به سنگهای رسوبی دارند.این سنگها لایه لایه می باشند

سنگهای آتشفشانی یا آذرین نظیر کوارتز وبازالت وگرانیت که بر اثر سرد شدن گدازه ها در جوار آب یا هوا تشکیل می شوند و مقاومت بسیار بالا و خوبی دارند.

سنگهایی که به بتن آسیب می رسانند می توان سنگ گچ واندریت و سنگهای سولفاتی را نام برد .سنگهای آذرین اگر پوسیده وسست وپوک نشده باشند برای ساختن بتن مناسبترین هستند.

هر چقدر جنس دانه های شن و ماسه موجود در بتن مرغوبتر باشد میزان مقاومت بتن افزایش خواهد یافت.بتنی که از دانه های سیلیسی ساخته شده باشد مقاومت بالاتری نسبت به بتن با دانه های آهکی دارد.

از نظر کلی هر چه دانه های بیشتری در بتن مصرف شود.بتن توپر ومقاومتر می گردد بشرطی که پیوستگی حفظ گردد.

از سنگدانه های تخت و دراز و باریک باید جدا” پرهیز نمود . آنها ذاتا” ضعیف می باشند ومخلوط را نیز خشن می کنند .به علاوه باید سنگدانه ها کاملا تمیز باشند چرا که وجود لایه های رس یا سیلت در روی آنها باعث می شود که هم مقاومت ناحیه انتقال کاهش یابد وهم میزان آب مورد نیاز مخلوط اضافه گردد و نهایتا” سطح سنگدانه ها نباید خیلی صیقلی باشد چرا که این موضوع پیوستگی بین خمیر و سنگدانه را کاهش می دهد

استفاده از سنگدانه های بزرگتر باعث می شود که حجم خمیر کاهش یابد و در نتیجه تغییرات حجم آن کمتر شود. این موضوع ممکن است باعث افزایش تنش در خمیر و ایجاد ترک های ریز قبل از بار گذاری گردد.

عوامل تاثیر گذار بر کیفیت بتن را می توان به جنس و نوع سیمان وجنس و کیفیت آب وجنس سنگها و نحوه دانه بندی و طرز ساختن و ریختن و عمل آوری نسبت داد.

 

نکاتی در مورد انبار کردن سنگدانه ها:

انبار کردن سنگدانه ها بر حسب اندازه به صورت جداگانه انبار شود جدایی در یک توده سنگدانه نباید حاصل شود و رطوبت وآب باران باید زهکشی شود.سنگدانه ها نباید در معرض آ لودگی و خاک قرار گیرد.

پر بازدید ترین مقالات

موزاییک و عوامل تاثیرگذار بر کیفیت آن(بخش اول)


زمان انتشار: ۹۸/۰۸/۲۰

موزاییک و عوامل تاثیر گذار بر کیفیت آن(بخش چهارم)


زمان انتشار: ۹۸/۰۹/۱۴

موزاییک و عوامل تاثیرگذار بر کیفیت آن(بخش دوم)


زمان انتشار: ۹۸/۰۸/۲۸

موزاییک و عوامل تاثیر گذار بر کیفیت آن(بخش سوم)


زمان انتشار: ۹۸/۰۹/۰۷